domingo, 17 de enero de 2016

PLANTEJAMENT DIDÀCTIC

La Unitat Didàctica triada, és la corresponent al Tercer Curs d'E.S.O. i la titularem: "L'àtom".
La discontinuïtat de la matèria i el concepte d'àtom són la clau per a entendre els continguts d'esta unitat. Es tracta de reforçar alguns continguts bàsics de Química que els alumnes i alumnes ja han estudiat en el primer cicle de l'ESO, com l'existència d'àtoms i la formació d'ions, i ampliar-los amb aspectes bàsics sobre els distints models atòmics. És fonamental insistir en les dimensions relatives del nucli i de l'àtom, perquè els alumnes admeten sense discussió que la major part de l'àtom està buida.
Quant al nivell i dificultat del tema, la divisibilitat de la matèria i els successius models atòmics no és quelcom immediat als sentits dels alumnes i alumnes, i suposarà una certa dificultat de comprensió, encara que vagen recolzats per successives experiències que van donar lloc al descobriment de les partícules atòmiques.
L'estudi de l'estructura de la matèria té especial rellevància dins de la Química per a entendre, les característiques químiques dels elements, la seua ordenació en la Taula Periòdica, l'enllaç químic, els canvis químics, la naturalesa elèctrica de la matèria, etc. Per tot això la Teoria Atòmica és fonamental per al desenrotllament de les següents unitats didàctiques.
Així, es pot començar repassant les primeres teories de constitució de la matèria, com la de Leucipo i Demòcrit que sí que consideraven que les substàncies estan formades per àtoms, i posteriorment Aristòtil que creia en l'existència de 4 elements: aire, aigua, terra i foc, als que va afegir el "éter" que ocupava l'espai entre elements. Finalment i amb el desenrotllament científic en el segle XIX, Dalton va emetre la seua teoria atòmica arreplegant les idees de Demòcrit. Per a Introduir la teoria atòmica pot ser convenient observar els fenòmens de difusió de gasos com l'amoníac i clorur d'hidrogen i per als líquids tinta i aigua.
A partir d'ací i gràcies a les experiències de Thomson i Rutherford, es manifesta la supressió de la indivisibilitat dels àtoms, per l'aparició de les partícules atòmiques, amb la qual cosa es desenrotllen els nous models atòmics de Thomson i Rutherford. Resulta xocant per als alumnes el fet de que de l'experiència de Rutherford, es deduïsca que la major part de l'àtom es troba buida. Similituds en què es compara la grandària del nucli amb el de l'àtom deixen veure clarament la magnitud d'esta realitat.
A continuació, s'expliquen les dades que distingixen a un àtom, com el nombre atòmic i màssic i les propietats de les partícules atòmiques i com es troben distribuïdes en l'àtom, podent-se fer una semblança al model planetari, justificant com tots els àtoms d'un element no són idèntics per l'existència d'isòtops. (Es pot incloure com gràcies a l'existència de l'isòtop de C-14, és possible la datació de restes biològiques).

Finalment s'explica com es mesuren la massa dels àtoms incorporant la noció de massa atòmica relativa d'un element, com a necessitat d'introduir una unitat d'acord amb l'orde de magnitud dels àtoms. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario