La Unitat Didàctica triada, és la corresponent al
Tercer Curs d'E.S.O. i la titularem: "L'àtom".
La discontinuïtat de la matèria i el concepte d'àtom
són la clau per a entendre els continguts d'esta unitat. Es tracta de reforçar
alguns continguts bàsics de Química que els alumnes i alumnes ja han estudiat
en el primer cicle de l'ESO, com l'existència d'àtoms i la formació d'ions, i
ampliar-los amb aspectes bàsics sobre els distints models atòmics. És
fonamental insistir en les dimensions relatives del nucli i de l'àtom, perquè
els alumnes admeten sense discussió que la major part de l'àtom està buida.
Quant al nivell i dificultat del tema, la
divisibilitat de la matèria i els successius models atòmics no és quelcom
immediat als sentits dels alumnes i alumnes, i suposarà una certa dificultat de
comprensió, encara que vagen recolzats per successives experiències que van
donar lloc al descobriment de les partícules atòmiques.
L'estudi de l'estructura de la matèria té especial
rellevància dins de la Química per a entendre, les característiques químiques
dels elements, la seua ordenació en la Taula Periòdica, l'enllaç químic, els
canvis químics, la naturalesa elèctrica de la matèria, etc. Per tot això la
Teoria Atòmica és fonamental per al desenrotllament de les següents unitats
didàctiques.
Així, es pot començar repassant les primeres teories
de constitució de la matèria, com la de Leucipo i Demòcrit que sí que
consideraven que les substàncies estan formades per àtoms, i posteriorment
Aristòtil que creia en l'existència de 4 elements: aire, aigua, terra i foc,
als que va afegir el "éter" que ocupava l'espai entre elements.
Finalment i amb el desenrotllament científic en el segle XIX, Dalton va emetre
la seua teoria atòmica arreplegant les idees de Demòcrit. Per a Introduir la
teoria atòmica pot ser convenient observar els fenòmens de difusió de gasos com
l'amoníac i clorur d'hidrogen i per als líquids tinta i aigua.
A partir d'ací i gràcies a les experiències de
Thomson i Rutherford, es manifesta la supressió de la indivisibilitat dels
àtoms, per l'aparició de les partícules atòmiques, amb la qual cosa es
desenrotllen els nous models atòmics de Thomson i Rutherford. Resulta xocant
per als alumnes el fet de que de l'experiència de Rutherford, es deduïsca que
la major part de l'àtom es troba buida. Similituds en què es compara la
grandària del nucli amb el de l'àtom deixen veure clarament la magnitud d'esta
realitat.
A continuació, s'expliquen les dades que distingixen
a un àtom, com el nombre atòmic i màssic i les propietats de les partícules
atòmiques i com es troben distribuïdes en l'àtom, podent-se fer una semblança
al model planetari, justificant com tots els àtoms d'un element no són idèntics
per l'existència d'isòtops. (Es pot incloure com gràcies a l'existència de
l'isòtop de C-14, és possible la datació de restes biològiques).
Finalment s'explica com es mesuren la massa dels àtoms incorporant la
noció de massa atòmica relativa d'un element, com a necessitat d'introduir una
unitat d'acord amb l'orde de magnitud dels àtoms.
No hay comentarios:
Publicar un comentario